Great Minority

Signe Hartvig Daugaard

“Selvom der har været mange udfordringer undervejs, så er det dem, der har har ført mig derhen, hvor jeg er i dag”

Signe Hartvig Daugaard manglede selv rollemodeller og nogen, hun kunne spejle sig i, da hun blev døv som teenager. De fleste historier om handicappede i medierne handler nemlig om personer, der har brug for hjælp. Men hvis personer med handicap skal fremad i livet, så har vi også brug for at fortælle nogle af de gode historier, som man kan identificere sig med.

Den opgave arbejder Signe med i dag.

Navn: Signe Hartvig Daugaard

Titel: Stifter, konceptudvikler, tilrettelægger

Alder: 32

Uddannelse: TV & Medietilrettelægger fra Danmarks Medie og Journalist højskole. 

Virksomhed: Great Minority

By: København

Great Minority er en medievirksomhed med speciale i at repræsentere minoriteter i medierne.

Selskabet blev stiftet i 2018 af Signe Hartvig Daugaard, som selv mistede hørelsen gradvist fra hun var 4 til hun var 12 år.

Da hun var 16, fik hun indopereret Cochlear-implantater, som mirakuløst kan give døve mulighed for at kunne høre digitalt.

Men i mellemtiden – fra hun var 12  og frem til hun blev 16 år – befandt hun sig imellem ‘døveverdenen’ og ‘den hørende verden’.

I den periode manglede hun personer, som hun kunne spejle sig i. Og blandt andet derfor stiftede hun Great Minority, hvor hun genfortæller minoriteters personlige historier og formidler deres budskaber.

I dette interview kan du høre, hvordan Signe har genopfundet sig selv med en nyopdaget hørelse, og du kan blive inspireret af hende seje iværksætter-historie.

Hvad fik dig til at starte Great Minority?

Jeg er meget ekstrovert som person og har altid haft en stor skabertrang og masser af drive. Samtidig kan jeg godt lide at have indflydelse og følge med i udviklingen på de projekter, jeg får sat i værk.

Visionen med Great Minority er at skabe en bedre og bredere repræsentation af minoriteter. Visionen kom af, at jeg oplevede, at minoriteter ikke følte, de kunne genkende sig selv i den måde, deres fortælling blev skildret på i medierne. Når du læser om en person med et handicap, er det ofte en, der har brug for hjælp, eller en, der er sat i en offerrolle. Men at have et handicap kan også være en fordel, fordi du ser verden på en anden måde.

I Great Minority arbejder jeg primært med at skildre minoriteter gennem video, og jeg lægger jeg stor vægt på både inddragelse undervejs og godkendelse af resultaterne.

Sideløbende med mine videoproduktioner laver jeg større projekter i samarbejde med forskellige organisationer og virksomheder.

Lige nu arbejder jeg på en iværksætterbootcamp sammen med Dansk Handicap Forbund og enactlab. Bootcampen er et initiativ for unge med handicap, der ønsker at blive iværksættere.

Kan du fortælle lidt mere om Iværksætter-bootcampen?

Personligt har jeg mødt rigtig mange unge såvel som voksne med handicap, der virkelig gerne har ville have et arbejde.

Flere har sagt, at de ville gøre hvad som helst for at komme ud på arbejdsmarkedet. De er topmotiverede, tager kurser og forsøger at dygtiggøre sig på flere forskellige måder. Men der er alt for mange, som alligevel ikke havner i jobs.

Derfor ønskede vi at skabe en lækker platform, hvor unge fik mulighed for at prøve sig selv af og blive klogere på sig selv og på hinanden.

Hvis man som deltager ikke kan se sig selv som iværksætter efter forløbet, så vil forløbet aldrig komme dårligt igen, fordi målet også er, at du får hjælp til at finde frem til dine kerneressourcer og din passion.

Deltagerne skal finde frem til det, som de er gode til, og få værktøjerne til at kunne eksekvere.

Som en ekstra bonus kan du få et nyt og stærkt netværk på bootcampen.

Hvilket råd vil du gerne give til andre der gerne vil starte op som selvstændige?

Spring ud i det!

For mig har det været meget godt, at jeg har været lidt naiv og tænkt: “Det kan da ikke være så svært!”

Hvordan ser en typisk uge ud for dig?

Mine arbejdedage variererer meget og er en fin kombination mellem møder, optagelser, udvikling, kontortid og klippearbejde.

Hvordan brander du din virksomhed, herunder hvilke sociale medier bruger du – og hvordan?

Jeg bruger Facebook og Instagram, men er desværre ikke kommet helt op i gear på den front endnu.

Udfordringen med de mange hatte, man får som selvstændig, er tiden. Og det betyder ofte, at jeg ikke får lavet ret meget branding.

I øjeblikket bruger jeg en del tid på Iværksætter-bootcampen, og i den forbindelse lærer jeg meget af min samarbejdspartner Jacob Nossell, som er meget erfaren i PR og Branding.

Er der en bestemt situation eller oplevelse, der har haft en særlig betydning for dig eller din virksomhed?

Som ung arbejdede jeg frivilligt i høreforeningen, fordi jeg havde et stærk ønske om at udbrede kendskabet til høretab.

I den forbindelse blev jeg spurgt, om jeg ville være repræsentant for hørehæmmede i et program på TV2. Det ville jeg meget gerne, og jeg takkede ja uden helt at vide, hvad jeg gik ind til.

Utrolig nok var programmets præmis, at jeg skulle rejse 2.200 km gennem Afrika sammen med ni andre deltagere, der alle havde fysiske handicap.

Rejsen med BS og Outsiderne endte med at blive et uforglemmeligt eventyr, der gav mig mange nye oplevelser og input, som alle blev grobund for den passion, jeg i dag har for at skabe et øget fokus minoriteter.

Hvad er succes for dig?

Helt generelt så er det en succes for mig, når man kan skabe en virksomhed, der er en god og bæredygtig forretning, og når man derved skaber arbejdspladser til andre.

Personligt synes jeg, at det er fedt at sætte et mål og derefter nå det. Jeg er vild med store sejre.

Hvad er du stolt af?

Jeg er stolt af at have skabt Great Minority – og bliver helt lille-pige-glad, når jeg hører andre sige Great Minority korrekt.

Jeg er også utrolig stolt af de gode samarbejder, som jeg har fået med mine kunder.

Hvad har været din største udfordring?

Som en kreativ sjæl, der elsker at løbe stærkt og arbejde på de store linjer, er alt, der minder om regnskaber, lovstof, regler og rammer ikke min kop te.

Derfor er det en del af min strategi, at tjene penge nok til, at uddelegere de opgaver.

Hvem bliver du inspireret af – professionelt og personligt?

Jeg finder min inspiration hos flere forskellige rollemodeller. Det kan være fiktive såvel som non-fiktive.

I det hele taget er jeg vild med at suge viden og indtryk til mig, selvom jeg ærligt må indrømme, at det ikke bliver til ret meget, fordi jeg også har en forretning, jeg skal holde gang i.

Hvilke kvaliteter vil du gerne stå for som rollemodel for andre?

Jeg håber, vi kan få flere nuancer på minoriteter!

Er der noget du ville gøre anderledes, hvis du skulle starte op i dag?

Egenligt ikke. Jeg synes, at det har været en rigtig lærerig process at starte Great Minority op. Og selvom der har været mange udfordringer undervejs, så er det dem, der har har ført mig derhen, hvor jeg er i dag.

Så det hele har været guld værd!

Hvad er dit favorit ordsprog, motto?

Det er kun dem, der holder flybilletterne, der kan tabe dem.

Foto af Signe: Steven Achiam

Great Minority

Website:

www.greatminority.dk

Instagram:

@greatminority

Kontakt:

mail@greatminority.dk

Stifter

Kristine Bach

Telefon

Tilbage til toppen

© 2020 · Design af Unseen Studio I/S