Ejer, Champagnekassen

Dinna Arbo

“Vi tog til Frankrig og købte nogle kasser med champagne. Da vi kom hjem, kunne vi se, at interessen for at smage var enorm – og så kørte vi ned efter flere kasser. Og sådan fortsatte det”

Dinna Arbo havde ALDRIG drømt om at blive selvstændig. Men i dag er hun – sammen med sin mand – ejer af Champagnekassen, som sælger nøje udvalgt champagne på abonnement.

Konceptet er helt enkelt: Du får tilsendt to flasker champagne med posten hver måned. Udover at medlemmerne ikke behøver at tænke på at købe flasker hjem, få de mulighed for at løbende smage nye spændende champagner. Og så længe Champagnekassen vælger gode flasker, der giver abonenterne gode smagsoplevelser, kan de motivere kunderne til at forsætte. For hvem vil ikke gerne komme hjem til en fin kasse med lækker champagne?

Navn: Dinna Arbo

Titel: Ejer

Alder: 40

Uddannelse: HR-konsulent

Virksomhed: Champagnekassen

By: Karlslunde

Hvordan kom du i gang som selvstændig?

Vi havde rent faktisk ALDRIG forestillet os eller drømt om at være selvstændige – det skete bare fra den ene dag til den anden, da en passion for champagne drev os til Champagne-distriktet i Frankrig, hvor vi købte nogle kasser med hjem.

 

Da vi kom hjem, kunne vi se at interessen for at smage var enorm – og så kørte vi ned efter flere kasser.

 

Og sådan fortsatte det, mens vi delte det hele på de sociale medier.

Vi synes desuden, at der er alt for mange, der kun drikker champagne til nytår og til bryllupper. Så hen ad vejen er vi også blevet drevet af at gøre en forskel, fordi champagne kan så meget mere. Vi elsker at se vores medlemmer forelske sig i flasker, de aldrig har smagt før, og skabe et fællesskab, hvor stemningen og tonen er god. Et sted, hvor man løfter hinanden.

Vores primære forretning er Champagnekassen. Men hen ad vejen er der helt naturligt kommet flere tiltag til. Det er bl.a. champagne-rejser, champagne-løb, champagne-bryllupper, champagne-middage og så videre. Og vi stopper ikke her.

Hvordan fik I jeres navn?

Navnet Champagne For Alle symboliserer, at vi mener, priserne skal holdes på et niveau, hvor alle har råd til en god champagne.

Abonnementsforretninger er noget, mange drømmer om at skabe, for gensalget sker automatisk. Hvordan fik I den idé at mixe det forretningskoncept med champagne?

Det er en god forretningsmodel. Men det skete mest fordi, Michael kom forbi rigtig mange spændende champagnehuse og forelskede sig hovedkulds i flaskerne. Og vi havde simpelthen ikke kapacitet til at have dem alle med i det faste sortiment.

Ved at sende champagne ud på abonnement kan vi præsentere vores medlemmer for 24 forskellige flasker om året – to pr. måned. Og det er heldigvis blevet taget rigtig godt imod.

Hvad er succes for dig?

Success for mig er, at vores drenge husker tilbage på deres barndom – og liv i det hele taget – med et smil på læben. At de har følt, at de var en vigtig del af eventyret.

Fordi på trods af det arbejdspres, et liv som selvstændig medfører, så skal de gerne mærke, at de stadig er det altoverskyggende vigtigste i det her liv.

Hvad er du mest stolt af

Jeg er stolt af mange ting – blandt andet:

  • at vi har opnået at komme i finalen til E-handelsprisen, hvor ”Årets bedste abonnement” skal kåres i maj måned
  • at vi på så kort tid har opbygget en medlemsklub med så mange glade og engagerede medlemmer
  • altid at at gå den ekstra mil for medlemmerne – og at vi høster de vildeste anmeldelser på grund af netop det
  • at vores medarbejdere har en kæmpe aktie i det her. Det er deres engagement og tilgang til det hele, der er en af grundene til vores success.

Hvad har været din største udfordring? Noget som måske har holdt dig vågen om natten?

Jeg har aldrig ligget vågen om natten på grund af udfordringer. Det er faktisk helt vanvittigt at tænke på, men vi har været skånet for de helt vilde problemer. På et tidspunkt bukkede vores systemer under og kunne ikke klare den store medlemstilgang, men så kontaktede jeg en udvikler der reddede det hele.

Hvis man tør bede om hjælp og stole på sine samarbejdspartnere, er der aldrig rigtig grund til, at have ondt i maven.

Har du måttet opgive noget for at være selvstændig?

Nej, ingenting! Jeg er kun blevet beriget med mere selvstændighed, frihed, muligheder og udvikling i præcis den retning, jeg selv ønsker.

Marcus & Silke klargør champagnekasser.

I har blandt andet valgt at have autister ansat. Hvordan er i blevet en Autisme Støtter-virksomhed?

Vores store dreng Marcus og hans kæreste Silke har autisme/aspergers. De arbejder begge med at pakke champagnekasser hos os. Og vi har gjort det til vores mærkesag at være enormt åbne omkring det at have autister ansat, fordi de kan så meget. Og vi håber at vi kan inspirere andre til, at gøre det samme.

Ni ud af ti med autisme er ikke i fast arbejde – selvom de hjertens gerne vil. Det tal synes vi er alt for højt. Som Silke så fint siger: “Vi arbejder på Windows, mens I arbejder på IOS – men ingen af os gør jo noget forkert. De to systemer arbejder bare ikke nødvendigvis godt sammen.”

Vi samarbejder løbende med Autisme Ungdom, som Marcus og Silke begge er aktive i. Og vi er som virksomhed blevet ”Autisme Støtter”, hvilket jeg håber at kunne inspirere andre til.

Hvordan ser en typisk dag ud for dig?

Ingen dage er ens hos os. Men jeg starter ALTID med en kop god kaffe og gennemgang af opslagene i vores lukkede Facebook-gruppe Champagnekassen Forum, som kun er for medlemmerne. Her er der virkelig meget god energi og feel good, så det er den BEDSTE start på dagen.

Herefter går dagen videre med mails, møder og udvikling af nye koncepter. Mit hoved er sprængfyldt af tanker og muligheder, og det sværeste er at tæmme dem. Om eftermiddagen smager vi tit på champagner med vores kolleger. Så får vi både udviklet vores smagsløg og får champagneoplevelser sammen.

Du har skrevet om energier på LinkedIn. Vil du fortælle mere om din spiritualitet og hvor, du finder dit overskud?

Jeg tror på, at der er meget mere mellem himmel og jord. Jeg tror på energier og på muligheden for, at vi selv kan præge vores omgivelser. Det er lidt ”tys tys” at have forskellige sten i lommen, men jeg er ikke bange for at skille mig ud og være lidt skæv i min tilgang til tingene. Jeg er ud af en spirituel familie, og det er en naturlig del af mig.

Jeg finder overskud i roen og i naturen. Gerne sammen med familien. Vi lever et travlt liv, og for at skabe et modstykke til hverdagen prioriterer vi også tid til at lave ingenting. Vi har skabt en rutine, hvor vi i weekenderne besøger slotte og herregårde i Danmark. Det synes vores drenge er spændende, og vi elsker at dykke ned i historien sammen med dem.

Michael og Dinna er forretningpartnere fra 8 – 16, og ægtepar resten af tiden

Hvordan er det at arbejde sammen som familie?

Til tider er det udfordrende. Men vi har lært at være forretningspartnere fra 8-16 og at være ægtepar fra 16-22. Det er ikke nemt, bevares, men med fælles hjælp går det super godt.

Der er også fordele ved at have fleksibiliteten. Når børnene skal hentes tidligt eller er syge, skal vi ikke diskutere hvilken chef, der bedst kan give én fri.

Hvem bliver du inspireret af – professionelt og personligt?

Jeg bliver inspireret af mange mennesker. Især dem, der ikke tager tingene så tungt. Dem, der tør dele og være u-glossy. Dem, der deler ud inde fra maskinrummet – også når det gør ondt eller ikke er skægt.

Personligt er jeg mega inspireret af Michelle Munch. Hun er sig selv, et leve-menneske og en ildsjæl, der får smilet frem hos mig. Hun deler uselvisk ud og har givet mig råd, når jeg var i tvivl. Hun er sådan én, jeg ville dele en flaske champagne med når som helst.

Hvad gør du, når du mangler inspiration eller sidder fast?

Jeg får alt, alt alt for mange idéer og tanker. Så for mig handler det faktisk mest om at tæmme alle de gode idéer og kun agere på dem, der er tid til og mulighed for.

Hvilke tre råd vil du gerne give til andre, der gerne vil starte op som selvstændige?

  • Brug dit netværk, og spørg om hjælp.
  • Del din rejse med andre omkring dig.
  • I dag køber vi en fortælling og en historie oftere, end vi blot køber en vare. Så tag dine potentielle kunder med ind i maskinrummet.

Hvilke sociale medier bruger du – og hvordan?

Vi forsøger at være tilstede på mange platforme, for vi har prøvet at blive hacket på Facebook, og det vil være en katastrofe at miste hele sin målgruppe, hvis man kun har satset på ét medie.

Hvordan opdagede i, at i var blevet hacket?

Pludselig bimlede og bamlede det under aftensmaden – mails, opkald og smser. Nogle havde hacket vores Facebook-side Champagne For Alle og havde sendt beskeder rundt med en anmodning om at man skulle taste sit bankkontonummer for at få en præmie fra os.

Alt stod stille et sekund – og det var så intenst! Og så skulle der handles.

Jeg fik som det første fat i ham, der hjælper os med markedsføringen. Han samarbejder med Facebook og kunne kontakte dem. Han og min IT-konsulent stillede straks op og lavede damage control, mens vi selv forsøgte at besvare alle opkald og beskeder på bedste vis.

De havde lavet en kopi af vores side – blot med et manglende mellemrum – så siden lignede fuldstændig vores og følgerne blev selvfølgelig snydt. Efter en times tid havde vi fået skrevet ud til alle og lagt et opslag op på det rigtige side, og der kom stille og roligt ro på. Men det viste sig, at to medlemmer havde fulgt deres anvisnig og tastet deres kontonummer til svindlerne. Det betød, at jeg kunne anmelde det som økonomisk svindel over for politiet. Der skete heldigvis ikke mere – medlemmerne fik lukket deres kort, og skaden var ikke så stor.

Men er du vimmer – vi fik en respekt for den slags. Alle koder blev skiftet, og nu er der ekstra sikkerhed på alle sysstemer plus tofaktor-godkendelse på Facebook.

 

***

Bubbles matter !

Du kan læse mere om champagnekassen og de 2 inspirerende founders  på www.champagneforalle.dk

Todays soup : Champagne

Website:

www.champagneforalle.dk

Instagram:

@champagneforalle

Kontakt:

kontakt@champagneforalle.dk

Stifter

Kristine Bach

Telefon

Tilbage til toppen

© 2020 · Design af Unseen Studio I/S